away from my home to go home.. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van sabine - WaarBenJij.nu away from my home to go home.. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van sabine - WaarBenJij.nu

away from my home to go home..

Blijf op de hoogte en volg sabine

18 Juni 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Bijna elk verhaal wordt begonnen/ge-eindigt met een steeds kleiner wordende tijdsaanduiding die gelijk staat aan de periode die ik nog in Zuid Afrika door mag brengen. Deze keer is dat nog maar 2 dagen..

Dus dit is mijn aller, aller, aller, aller laatste verslag vanuit Zuid-afrika!!
Donderdag is het zover dan stap ik het vliegtuig al in! Op naar het koude,kleine,snelle Nederland! Dit zal dus mijn laatste der laatste verslag zijn vanuit Zuid-afrika!

Mijn laatste dagen:
In mijn laatse weken heb ik nog vrijwillgerswerk gedaan bij united through sport. Een organisatie die sportlessen op scholen in townships geeft! Onwijs leuk en ook mooi om te doen. We hadden ook een toernooi van twee dagen, waarbij ik het voetbal samen met twee andere vrijwillgers voor mijn rekening nam.
We hadden 9 teams, en ongeveeer 100 kinderen! De coaches van de verschillende teams namen het toernooi zwaar serieus en vonden het ook nodig met alles te bemoeien... heel fijn.. Maar twee leuke dagen, met hard werken! Hierbij verbleef ik ook in het huis van de vrijwillgers, omdat mijn huis helemaal leegstaat. En was ik dus weer even onder de mensen!
Van het weekend is Anja overgekomen en heb ik voor de 4de keer Ado Elephant park mogen bezoeken, en voor de 4de keer een townshiptour gedaan om vervolgens voor de 5de keer naar jeffreysbay te gaan.
Maar al met al was het allemaal weer mooi en leuk om te zien/doen. En was ik blij dat ik in mijn weekend gezelschap had en wat leuks kon doen!
Maandag verliet iedereen weer mijn thuisbasis en nu zit ik gezellig in mijn eentje in huis!
Dus ik kan gewoon naakt door huis rennen, elke dag een andere kamer nemen, hele gesprekken met mij zelf houden en mijn muziek zo hard zetten als ik zelf wil, ideaal!
Deze dagen heb ik strand nog maar eens extra opgezocht en wat drankjes met vrienden hier gedaan! Ook ga ik morgen proberen mijn kamer in een koffer te krijgen.. (dit zal echt een hele missie worden!)

Waarbij ik als eerste opkeek naar 10 maanden lang weg zijn en dacht dat 10 maanden onwijs lang zou zijn.. kijk ik nu terug op 10 onwijs snelle maanden, die voor mij zijn omgevlogen!! Wat is de tijd (voor mij dan) toch snel gegaan!
Helaas ga ik nu echt het land verlaten en zuid-afrika achter me laten..
Maar wat zal ik het missen en wat zal ik sommige dingen zo niet missen..
Ik ga de warmte van de mensen missen, knuffelen als begroeting in plaats van een afstandelijke hand.
Mijn kinderen van stage! Wat ga ik die missen, stuk voor stuk! Na 10 maanden heb ik me onwijs gehecht aan de kinderen en hun ook aan mij.. geen knuffels meer van ze, en de heerlijke uitspraken die ze kunnen doen, niet meer hun gedans, enthousiasme, etc.! Maar ook hun gekibbel tegen elkaar, hun goede en hun slechte buien! Wat ga ik hun missen!
Het feit dat je hier in je auto kan blijven zitten bij elke benzinepomp en dat ze voor je tanken, je raampje wassen etc.. Het feit dat ze hier in de supermarkt voor je wegen! En voor je je tas inpakken.. Zo heerlijk lui!
STRAND! Mijn loopafstand strand! Ik denk dat ik hier elke week wel paar keer strand bezocht om te zwemmen, wandeling/hardloopje te maken etc. Dit staat hoog aan mijn lijstje wat ik echt ga missen.. (zwembad in de tuin komt daarna :P)
Mijn gemaakte vrienden hier, die ik misschien nooit meer ga zien! De warmte en gezellige tijden die ik met ze heb gehad.. Goede herinneringen!
Het feit dat je hier gewoon 5 uur te laat op stage kan komen, zonder dat ze moeilijk doen..
Het chille en onstressvolle leven.. bijna geen school, geen werken.. Eigenlijk heb ik gewoon 10 maanden vakantie gehad..
Het goedkope leven hier, en waarbij een rondje geven in de kroeg nog leuk is prijstechnisch!
Het dansen! De passie de vrolijkheid van de mensen! Uitgaan waar iedereen op de dansvloer staat en ook daadwerkelijk kan dansen! ( wat voel je dan toch lekker wit en harkerig)
Het uitgaan! De muziek, en de mensen!
Trouwverzoeken, het feit dat ik bijna elke week wel een trouwverzoek kon verwachten.. (ik had een hoop koeien kunnen scoren voor thuis..)
Het mooie landschap, want wat is Nederland toch lelijk vergelijken met Zuid-Afrika!
Mensen zijn relaxt, niet gehaast en stressvol maar leven dag bij dag.
Toch zijn er dingen die ik hier totaal niet ga missen..
Het racisme.. Naar mijn mening is dit het racistische land in de wereld!! Want wat onwijs veel racisme hier..
De armoede.. het feit dat je elke dag wel paar mensen tegen komt die vragen om eten, geld etc.
De niet communicatie, mensen kunnen hier zo slecht communiceren..
De sloomheid.. Mensen zijn hier zooooooooooo slooom.. maar dan echt irritant langzaam!

Ook mag ik zometeen weer rechts gaan rijden, en is het de bedoeling dat ik weer voor de stopstreep stop (ze hebben hier namelijk de stoplichten aan andere kant van de weg staan!)
Ook mag het ''serieuze'' leven weer beginnen.. weer (op zoek naar) werk, school etc..
Maar gelukkig kan ik weer iedereen zien! en daar kijk ik ook erg naar uit!
wel is PE mijn echte thuis geworden, en ga ik dat nu achterlaten..
Wel kan ik zeggen dat ik volgens mij alles gedaan en gezien heb wat volgens mij maar hier te doen is :P en kan ik ook met een onwijs voldaan gevoel naar huis.
Toch heb ik mixt feelings over het naar huis gaan.. ene kant onwijs fijn om weer iedereen te zien! (vooral Ton dan natuurlijk :P) maar aan andere kant heb ik hier ook leven op gebouwt en ga ik dat toch achter laten..
Deze week begin het steeds meer tot me door te dringen en komt er elke keer een gevoel van dit is ‘’de laatste keer’’ ….. (activiteit in te vullen)
Ik word er best verdrietig van dat ik alles en iedereen hier ga achter laten, en PE wat toch echt een thuis voor mij geworden is achter me ga laten..
Ik ga van mijn thuis hier naar huis.. "
en om nog even een cliche erin te gooien:
''some say I am in Africa. The truth is Africa is in me"

tot snel,
liefs sabine





  • 19 Juni 2013 - 10:31

    Aniek:

    Heey Sabine

    geniet nog even in Afrika !! en een veilige terug reis !!
    dan zie ik je vast wel weer een keer

    xxx je nichtje Aniek

  • 19 Juni 2013 - 13:40

    Ans Kruis:

    Ik ken in ieder geval iemand die onwijs blij is dat je terug komt. Tot straks.
    Groeten, Ans Kruis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sabine

Actief sinds 23 Aug. 2012
Verslag gelezen: 791
Totaal aantal bezoekers 17161

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 21 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: