Verveling op stage, hogsback time, liften en towns - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van sabine - WaarBenJij.nu Verveling op stage, hogsback time, liften en towns - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van sabine - WaarBenJij.nu

Verveling op stage, hogsback time, liften en towns

Blijf op de hoogte en volg sabine

30 September 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Dag lieve mensen, hier weer een vervolg op mijn avontuur vanuit Zuid Afrika!

Ik zal eerst maar beginnen met het serieuze gedeelte: stage. Met stage is het s’ochtends nog steeds erg frusterend qua hoeveelheid ik kan/moet doen.. ik zal mijn ochtend eens omschrijven:
1: ik kom ongeveer een kwartier te laat (niemand zegt er wat van, want iedereen komt hier later, ideaal!)
2: ik ga op zoek naar mijn begeleider travis, dan zijn er twee opties.
Optie 1: Travis heeft geen tijd.
Optie 2: Travis is er niet.
Dan maar naar Caren (andere social worker) . Ook hierbij zijn 2 opties.
Optie 1: Caren zegt dat ik naar Travis moet, en dat ze niks heeft. (als ik bij Travis komt, zal ik weer belanden bij optie 1 of 2 (zie opties travis. )
Optie 2: Caren denkt dat ze een mega taak voor me heeft en laat me dat doen. (in realiteit ben je er meestal na een uur mee klaar en beland ik bij optie 1, waarbij ik weer beland bij optie travis.)
Vervolgens nadat er geen werk voor me is, en ik zelf ook niks voor ze kan verzinnen krijg ik altijd de mededeling: ga maar voor school werken ofzo.. ook na tegensputteren: aangezien ik nog niet echt dingen te doen heb..
Dan zit ik meestal van 10 (of eerder) tot 1 uur me dood te vervelen, te mailen enz. en met al mijn andere huisgenootjes op facebook te praten, die in hetzelfde schuitje zitten! en begin ik wat dingen voor school..
Dan eindelijk om 1 uur naar mijn cottage, waarbij ik dan de was opvouw, strijk, eten haal en opschep voor de kinderen, de afwas doe enz. Waarbij mijn childcare workers, heerlijk uitgestrekt op de bank zitten te kijken en te vertellen dat ze heel blij met me zijn en vervolgens met hun telefoon bezig gaan.. Om 2 uur komen de kinderen, en is er eindelijk meer actie.
Ik heb nu wel 3 kinderen gekregen die ik vanaf nu persoonlijk mag begeleiden en waarvoor ik een plan mag opstellen en uitvoeren! Dus dat is wel echt meer wat ik wil en moet doen als social worker! Wel moet je zelf heel veel initiatief nemen, is er geen begeleiding, ben ik veel alleen, en vind ik het nog lastig mijn plek te vinden.. ik hoor het van meerdere op stage, de werkcultuur is hier namelijk heel anders dan in Nederland! Ik hoop hier dan ook mijn draai in te kunnen gaan vinden.. Wel heb ik een nacht in het weeshuis geslapen bij de kinderen! Heel leuk en zo krijg je veel meer van hun levens en van hun ochtendhumeuren mee.

Nu het plezier gedeelte: de weekenden!
Eerste weekend was het hogsback time! Een mooie plek in zuid afrika met veel natuur, dieren, bergen en watervallen. We hebben lekker gewandeld. Waarbij wandelen beter omschreven kan worden als klimmen en klauteren, vallen en opstaan. Omdat je dwars door de natuur en bergen loopt om bij de watervallen te komen! Onwijs mooi en leuk, waarbij we allemaal vieze bruine broeken hebben overgehouden van het vallen in de modder. Helaas hier geen moeders om ze uit te wassen!Volgende dag ben ik met piepklein groepje gaan mountinebiken.

Weekend erna ben ik samen met 5 andere huisgenoten ook weg gegaan. Zijn met zijn zessen in een auto gepropt, lekker knus! En gereden naar tsikamma, ook mooie natuur,bergen, rivieren enz. s’avonds zijn we erheen gereden en daar lekker gebraaid (want dat doen we hier veel) ook hadden ze daar op het dak in de buitenlucht een hottube en zijn we daar natuurlijk ingedoken met zijn allen, weer lekker knus! Volgende dag zouden we gaan cheben, (ofzoiets) dat is met een band van de rivier af. ochtends hadden we toch geen zin en moed meer daarin. Maar de baas nam geen genoegen met onze canceling omdat we soort van al hadden gereserveerd, en moesten we en zouden we dat doen! Gedwongen maar toch met plezier begonnen we. Eerst een wetsuit aan, ik voelde me gelijk catwomen, maar had grote twijfels of ik ooooit uit de wetsuit zou komen, aangezien erin al een hele opgave was . het cheben zelf was niet heel spectaculair, zeg maar gewoon saai! Maarja kan ik dat ook weer van mijn lijstje afhalen..

Daarna zijn we naar knysna gereden, (ongeveer uur verder) soort havenstadje! Hier hebben jaap( huisgenootje) en ik een backpackers hostel geboekt, omdat wij samen nog langer wilden blijven en de rest terug moest vanwege school en werk verplichtingen! Hier zijn we met zijn allen als afsluiting uit eten geweest. Nadat we weer wat kilotjes erbij hadden gewerkt is de rest gegaan, en zijn wij nog gezellig bij het kampvuur in het hostel gaan zitten.

Volgende dag hadden we niet echt plannen en zijn gewoon stadje ingelopen. Kwamen langs een kerk. En zijn binnen even gaan kijken! Onwijs anders dan in de kerk die ik ken. Mensen roepen, zingen, schreeuwen, staan op. Roepen om de minuut AMEN! En I LOVE YOU JESUS, of gewoon een willekeurige kreet naar keuze, gewoon door het verhaal van de pastoor heen! Zou ik ook eens moeten proberen;) Ook huilen er mensen en zie je dat mensen het echt voelen en geloof een passie en veel uitbundiger is! Onwijs mooi om te zien, maar ook wel raar, als nuchtere Hollander!
Daarna na wat ontbeten te hebben, gingen jaap en ik voor avontuur! Aangezien de auto met de vier andere naar huis was. Hadden we besloten liftend naar huis te gaan! We wilden vandaag eerst naar plettenberg bay liften (ongeveer half uur van knysna) en dan verder liften of daar overnachten.

Nu zul je denken liften door afrika?!! Tja, er zijn hier veel verhalen over, sommige zeggen dat het veilig is, maar dat je altijd moet oppassen. Andere menen dat je dan vermoord en beroofd zal worden. En anderen zullen zeggen dat je het gemakkelijk kan doen! Persoonlijk ben ik van mening dat je het gewoon kan doen, maar dat je altijd moet opletten bij wie je instapt! Nou wij zijn dus enthousiast gaan liften. Na 1 seconden stopte er al een man. Een beetje boze man, want ja, het was zo gevaarlijk blabla. (we waren namelijk per ongeluk 1 meter voor een township aan het liften..) Wij braaf ja knikken, en de man wilde ons zowaar helemaal naar plettenberg bay brengen.
Daar zijn we de zee ingedoken even stukje gelopen, en bij klein marktje beland om wat te eten. Hier maakte we al snel vrienden met wat locals. Een politieman, een vrouw van een eettentje en nog een jongen die daar werkte. De politieman boodt ons aan, dat we altijd bij hem konden slapen, Gratis ( want daar houden wij Nederlanders van) . dit aanbod namen wij dan ook bijna gelijk aan. Niet veel later kwamen we ook nog jongen tegen die bij restuarant ernaast werkte. Hij kwam uit township en nodigde ons gelijk uit om met hem mee te gaan, om daar te kijken en mee uit te gaan. Een vraag die je niet altijd krijgt, maar ook iets wat niet geheel ongevaarlijk is (als we de verhalen mogen geloven) na de jongen nagecheckt te hebben, zijn we dan meegegaan, onwijs leuke ervaring! Zijn met 6 anderen in een taxi door de township gegaan, en een voor een werden ze afgezet bij shags(houten vervallen tuinhuisjes..) en sommige bij iets mooiere hutjes. Onze custa woonden op zichzelf en had dus een huis (1 kamer) voor zichzelf. Hierin stond alles. En hij had electriciteit en water (wel koud). Onwijs indrukwekkend! Dat mensen hierin wonen! In huisjes waar onze fiets in staat, en die zijn dan meestal nog beter!
Met custa mee en samen met hem naar de pub gelopen. Mensen zijn heel open als je naar ze toe komt en met ze praat. onwijs intressant om te horen hoe mensen het vinden om daar nou te wonen. Mensen zijn hier eigenlijk heel gelukkig. En zijn ook niet anders gewend dan in zo’n huis te leven. De jongeren die ik sprak waren gelukkig, en hechten meer waarde aan andere dingen. Wel merk je dat ze weinig geld hebben, stinken, slecht opgeleid zijn en daardoor ook niet echt goede banen hebben. En dat er veel drank en drugs wordt gebruikt. Je wordt wel beetje aangekeken, maar uiteindelijk waren we ook de enigste twee blanken daar. Custa lette goed op mij, en daardoor voelde ik me ook erg veilig daar!
Volgende dag zijn we verder terug gaan liften. Na twee uur rijden kwamen we uiteindelijk in PE aan. Vanaf daar moesten we nog helemaal naar de andere kant van de stad. We zijn toen in een taxibusje gestapt volgepropt met mensen, en netjes bij de juiste “”halte”” (lees: de auto stopt gewoon midden op de weg, en gooit je eruit) uitgestapt.

Ook heb ik mijn eerste duikles gehad! Als het goed is ga ik hier proberen mijn duikbrevet te halen!
Ook hadden we dit weekend townshipavond! Een indrukwekkende avond, maar vooral gezellige avond. Zijn eerst door het township gelopen.. bijzonder om te zien in hoe kleine huisjes de mensen wel niet leven, en dat ze met 50 huizen 1 waterkraan gebruiken, geen elektriciteit enz. ook toilet wil je liever ook niet in gevonden worden. Zo bijzonder om te zien. Zijn ook binnen in een huisje geweest en toen naar de lokale bar. Van binnen ziet het er totaal niet township achtig uit. Ik ben uiteraard gaan socialezen met een paar meiden uit het township. Ze waren rond mijn leeftijd, ze hebben mij een afrikaanse dans aangeleerd, wat ik nu tot in de puntjes in mijn hoofd heb zitten:P
Onwijs leuke en vriendelijke mensen, iedereen staat voor je open zolang jij ook open voor hun staat! Ook als je vraagt wat ze ervan vinden dat er ineens 15 blanke mensen in hun kroeg staan, waar dus normaal geen een te vinden is, zijn ze juist blij en vinden ze het fijn dat wij die stap naar hun wereld zetten! De mensen zijn ook zo gelukkig, ook als je het aan hun vraagt, heel bijzonder om te zien, zeker als je bedenkt waar wij allemaal niet om zeuren..

Deze week is het vakantie, dit betekent voor het weeshuis dat bijna alle kinderen weg zijn. Ze zorgen er namelijk voor dat alle kinderen heel de vakantie naar huis gaan, naar ‘’out parents’’ of naar een andere opvang! Er zijn helaas 10 kinderen die echt niemand en niks hebben en dus vermaakt moeten zullen worden. Deze vakantie zal ik dan ook het programma op me nemen en uitvoeren. Er is weinig budget, dus wordt het voornamelijk sporten, knutselen met de kinderen en ik wil ze meenemen naar het strand!

Tot zover weer mijn avonturen,
blijf vooral berichtjes posten, vind het altijd heel fijn om wat te horen vanuit nederland!
Liefs en groetjes sabine

  • 30 September 2012 - 20:47

    Desiree:

    Leuk verhaal! Maar wat is een township?

  • 01 Oktober 2012 - 08:39

    Marieke:

    Ha Sabine!

    Klinkt goed zeg!
    Kijk maar uit dat je daar niet wilt blijven!!!
    Wat voor weer is het eigenlijk in Zuid-Afrika?
    Hier is de herfst nu echt begonnen...

    Geniet ervan!
    Groetjes!

  • 01 Oktober 2012 - 10:31

    Ans Kruis:

    Wat heb jij in je eerste maand al veel gezien en gedaan zeg. Ik hoop dat het met je stage ook nog wat leuker wordt, nu heb ik het idee dat de westerse hulp niet helemaal nodig is.
    groet, Aart en Ans.

  • 01 Oktober 2012 - 10:31

    Ans Kruis:

    Wat heb jij in je eerste maand al veel gezien en gedaan zeg. Ik hoop dat het met je stage ook nog wat leuker wordt, nu heb ik het idee dat de westerse hulp niet helemaal nodig is.
    groet, Aart en Ans.

  • 01 Oktober 2012 - 11:57

    Didy:

    Hey Sabine,

    leuk om al je belevenissen te lezen. ik print ze ook uit voor oma, die wil ook wel op de hoogte blijven van jou belevenissen. Oma zou graag willen weten hoe lang de post erover doet vanuit nederland naar jou.

    Groetjes Jan en Didy en de jongens.

  • 01 Oktober 2012 - 11:58

    Henk En Jasmijn:

    Hallo Sabine,

    Wat een avonturen!! Is wel wat anders dan stage lopen bij ons he??!!!! ;-)
    Geniet er maar van en pas je ook een beetje goed op jezelf?!!

    Groetjes uit het koude Arnhem.....

  • 01 Oktober 2012 - 13:08

    Jeanette:

    Hallo Sabine,

    Zeg je verhalen over de weekenden zijn vol met avontuur ( en ik moet ook eerlijk zijn; ook leuker om te lezen ), hopelijk kunnen ze je op je stage ook meer uitdagingen bieden want ja anders is dat toch wel erg saai. Maar meid voor je portfolio kan je in ieder geval wel de competentie LEF afsluiten, want ja waar ben ja allemaal al niet geweest! En je stap ook overal op af, maar goed dat je het niet alleen doet, anders gaan we ons toch echt wel zorgen maken.
    Veel plezier met het organiseren van de vakantieweek voor de 10 meiden en niet te lang wachten met het schrijven van het volgende reisverslag, het is net een spannend boek voor ons om te lezen.

    Groeten van André en Jeanette

  • 01 Oktober 2012 - 16:35

    Teuna De Jong:

    Hoi Sabine

    Wat leuk om weer een berichtje van jou te lezen over je avonturen in het
    wekend,het lijkt mij doodeng om daar te liften, maar aan de tiendweg
    in de polder van Noordeloos kunnen wij ons dat niet voorstellen.
    Veel plezier en doe voorzichtig pas goed op je zelf.

    Gr Aart en Teuna

  • 01 Oktober 2012 - 18:08

    Marijke:

    ha sabine,

    het is echt leuk om je verhalen te lezen en een idee te krijgen van hoe de mensen daar zijn en leven. je zal met een tas vol ervaringen terugkomen. Hoop dat je op je stage meer te doen zal krijgen.Kijk al uit naar je volgende verslag.

    groetjes marijke

  • 01 Oktober 2012 - 21:21

    Aniek:

    heey sabine

    echt leuk om te lezen wat je daar allemaal doet !!

    veel plezier en tot het volgende bericht!!

    xx je nichtje

  • 02 Oktober 2012 - 17:44

    Loucka:

    heey erg leuk om zo wat van je te horen
    xx loucka

  • 04 Oktober 2012 - 05:00

    Mariette:

    Hej nichtje!

    Super om te lezen wat jij daar allemaal beleefd! heerlijke leesvoer voor mijn nachtdienst hier.
    Heel veel succes op je stage! hopelijk sneller wat meer werk, en anders gewoon in het afrikaanse tempo door gaan..
    En die weekenden van jou :) supermooi! geniet ervan en heeeel veel plezier!

    Groetjes uit het regenachtige groningen

    Mariette

  • 17 Oktober 2012 - 12:20

    Henk J:

    Hoi Sabine, jeetje wat spannend allemaal, ik heb geprobeerd om jou te bellen maar is niet gelukt, heb gebeld dat nummer wat op jou site staat en vervolgens jou mobile nummer wat ik hier in holland heb, maar zal wel wat verkeerd gedaan hebben, misschien kun jij mij vertellen hoe ik het precies moet doen? verder gaat hiet alles zijn gangetje, hebben vandaag cultuur dag op de symfonie, heb de vrouwen en mannen van ouder peuter gym de groetjes gedaan van jou, en ik moest jou alle lieve groetjes terugdoen, wij missen jou echt hier op de activiteit, haha en ik in het bijzonder, heb twee leuke stages weer maar zijnnatuurlijk nog geen maatjes zoals wij waren, wel toffe meiden hoor, maar ik moet even geduld hebben he, zo snel is niet iedereen, ik wens jou weer alle het goede en hoop jou keertje te spreken via de telefoon,

    Henkxx

  • 20 Oktober 2012 - 16:12

    André En Jeanette:

    Sabine HIEPERDEPIEP HOERA , nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! :-)

    fijne stage verder, en hou ons maar op de hoogte hoe het je daar vergaat.
    grtn
    André

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sabine

Actief sinds 23 Aug. 2012
Verslag gelezen: 681
Totaal aantal bezoekers 17188

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 21 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: