-ik weet geen naam voor de titel- stukje! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van sabine - WaarBenJij.nu -ik weet geen naam voor de titel- stukje! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van sabine - WaarBenJij.nu

-ik weet geen naam voor de titel- stukje!

Blijf op de hoogte en volg sabine

13 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve Iedereen,
Het is weer tijd voor een verhaaltje met het wel en wee, vanuit Zuid-Afrika!

Stage:
zoals altijd zal ik me netjes tot mijn gestructureerde eerste kopje stage bezighouden.
Deze twee weken zullen zware twee weken voor me worden..
Ik zal niet alleen afscheid moeten nemen van mijn kinderen.. Daarnaast moet ik ook alles afronden/inleveren etc. voor school! Dus hard aan de bak! (daaar gaan mijn luierochtenden.. )
Daarnaast heb ik onderzoek gedaan naar het activiteiten aanbod in het weekend hier.
Aangezien er echt NIKS voor ze wordt georganiseerd, waardoor de kinderen zwaar vervelen, ruzie maken, vechten etc. De tanny’s vinden het namelijk lasting wat te bedenken en daarnaast zijn ze ook gewoon onwijs lui om met de kinderen wat te ondernemen/bedenken..
Om dit te verbeteren heb ik voor elke cottage een acitviteitenmap gemaakt, met ideen om te doen/maken/ondernemen etc. Van knutselen, uitstapjes, spelletjes binnen/buiten, muziek, drama etc! En dan voor elke leeftijdsgroep en geslacht gericht!
Zaterdag ga ik dan ook zelf een dag organiseren met dingen uit die map, om te laten zien hoe makkelijk het eigenlijk is wat met de kinderen te doen.. En hoe de map gebruikt kan worden!
Mijn begeleider is onwijs enthousiast en ik hoop dat het een positieve werking heeft op de weekenden hier voor de kinderen..
Ook is er in mijn cottage weer een nieuwe Tanny (en weer eentje ontslagen..) Deze is onwijs gemotiveerd maar ook onwijs van de ‘harde aanpak’.Zo geeft ze vaak aan dat ze het maar al te jammer vind dat ze in dit weeshuis geen harde straffen mag geven... En vindt ze maar verwende kinderen. Daarnaast is ze geheel into the lord. En zo werd mijn prachtige samengestelde cd voor de meiden die ze bijna elke avond draaien om er op te dansen (met liedjes van shakira, rihanna, adele en andere populaire zangeressen onder hun!) bestempeld als heidens! En moest er maar gauw gospel opgezet worden.. Wat toch minder dansbaar is voor de kinderen.. Daarnaast zijn jongens ook HELEMAAL uit de boze! En worden de meiden gerust op vrijdagmiddag 30 graden binnen gehouden, zodat er geen contact is! Je snapt dat onze denkbeelden dan ook niet altijd overeenkomen..
Daarnaast komt het afscheid er nu echt aan.. Na 9 maanden heb ik onwijs goede band opgebouwt met de kinderen, en gaat me dit dan ook zwaar vallen, afscheid te moeten nemen, en ze (waarschijnlijk) nooit meer te zien!
Ik ben al een poosje bezig de kinderen op mijn vertrek voor te bereiden, zodat het niet plotseling voor ze komt. Maar toch is het lastig voor hun te begrijpen..
Ik kijk er nu wel heel erg tegen mijn laatse dag op.. en het liefst zou ik deze dan ook overslaan..

Autopech..
Er moest natuurlijk wel wat gebeuren met mijn auto, na 8 maanden geweldige tijd gekend te hebben! Zo is mijn hendel afgebroken van mijn deur. En zonder hendel kon ik dus mijn auto niet meer van buiten openen.. ik begon in mijn hoofd al te flippen: NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE, HOE KOM IK NU OOOOOOOOOOOOIT THUIS! HOE? MOET IK NU OOOOOOOOOOOOOOOOOIT IN MIJN AUTO KOMEN!!!
(dit was in mijn hoofd..) Toen kwam er een geweldige voorbijganger met de opmerking, maar je kan gewoon vanaf de andere kant instappen he.. (OJA, blond.. (a)
Vervolgens hebi k met ongekende kracht mijn deur dicht gegooit met daartussen het gordelding (ijzeren gedeelte)En helaas op zo’n manier, dat ik hem niet meer uit mijn deur kreeg en dat mijn deur niet alleen van de binnenkant, maar ook van de buitenkant niet meer open wilde.. en dat ik dus zonder gordel zat!
Uiteindelijk heb ik dit heel goedkoop bij een garage allemaal kunnen maken (gelukkig) en moest de man hartelijk lachen, en vond het wel iets vrouweneigens om de gordel zo geniaal in je deur te krijgen..
Nu is mijn auto alleen omgetovert tot duwauto..
Sinds drie dagen weigert mijn auto te starten, en zal er eerst wat duwen aan vooraf moeten worden gegaan! (door andere mensen) Onwijs irritant, aangezien net de auto nu te koop wil zetten! En aangezien er niet altijd duwers in de buurt zijn.. Dus zal ik nu weer langs de garage moeten om de accu na te kijken..

Uitstapjes, vakantie etc.
Rene, Marcel en Desiree zijn de afgelopen twee weken op bezoek gweest!
Hierbij zijn ze eerst paar dagen in Port elizabeth gekomen. waar we naar het strand zijn geweest, naar jazz avond , township zijn geweest, koningindagfeestje hebben gehad, olifanten hebben gekeken en tijgertjes hebben geaaid!
Ook hier hadden we maandag wel een autopech dag.. het was de bedoeling om naar addo te gaan (een soort mini kruger) helaas was sabine zo slim geweest heel de nacht haar radio aan te laten staan..
En wilde dat ding natuurlijk nooit meer van zijn leven starten, ondanks dat we hem al van 3 bergen hadden geduwd.. uiteindelijk verzekering gebeld en zijn die langsgekomen met goede startkabels! (toch niet voor niks zo’n verzekering)
Vervolgens zijn we verder gegaan en hebben Rene en Marcel hun 216 meter sprong van een brug gedaan.. Ging natuurlijk niet zo heldhaftig als ik sprong.. maar oke, wel leuk voor hun ;)
Vervolgens hebben we een bescheiden hike gedaan (he desiree) en hebben we wat van de natuur bewonderd van Zuid-afrika!
Ook zijn we naar een ostrich (struisvogel) farm gegaan, en hebben we een onwijs enthousiaste man (NOT) als rondleider gekregen.. Deze man haatte volgens mij zijn baan, en aangezien het ook een beetje koud was en regende gaf meneer de rondleider vooraf de tour al aan dat het niks aan zou zijn, want het was te koud volgens hem om het leuk te hebben.. (het was toen 18 graden)
Daarna zijn we naar mosselbaai gereden om hier in een trein omgebouwd tot hostel te slapen! Onwijs leuk! De volgende dag zijn we langs stellenbosch (wijnstreek) gereden om vervolgens in KAAPSTAD aan te komen! We zaten in gezellige hostel met gezellige hostelgenootjes 
In kaapstad heb ik EINDELIJK de tafelberg beklommen!! (aplaus graag)
We gingen voor de snele/steile/zware route. Je kan namelijk de tafelberg in 4 uur, 3 uur, 2 of in 1 uur beklimmen. Wij hadden gekozen voor de 1 uur route. Desiree moest helaas na 2 treden al afhaken, loser! ;) (grapje (a) )
maar wij gingen als dappere bergbeklimmers door! Marcel en ik merkten al snel dat onze conditie toch niet zo heel gigantisch was.. en Rene rende rustig voor ons uit, en kwam dan gerust terug lopen om vervolgens het zelfde stuk WEER omhoog te klimmen.. (helemaal gek die jongen..)
In kaapstad zijn we vervolgens ook nog naar strand gweest, robben eiland (SAAI), kaap de goede hoop, pinguins in simon’s town en naar de toeristen markt. Ook heb ik een Noordeloos onderonsje gehad met Anja die ook in kaapstad zat! Ik zou haar ophalen, wat volgens meneer de google mapper maar 20 minuutjes zou moeten zijn.. hadden Desiree en ik toch iets meer moeite het te vinden en waren we pas 2 uur later op plaats der bestemming aan.. Vervolgens zijn we gezellig uit eten geweest, en was het alweer de laaste avond! Volgende dag zijn hun teruggevlogen en heb ik de bus terug gepakt naar PE.
Home sweet home!!!
Dit weekend ben ik weer gezellig wezen stappen (uiteraard) en zijn we elkaar gister wezen afschieten op de paintball baan! Hierna zijn we nog lekker op het strand gaan liggen, en hebben we nog een braai gehouden..

Wel wordt het hier winter en merk je dit heel erg! S’avonds en s’ochtends is het onwijs koud! (denk wel 12-15 graden!!) en begint het al om half 6 donker te worden.. Overdag is het nog steeds meestal tussen de 20-30 graden, gelukkig! Ook begint het rustig in huis te worden, aangezien iedereen terug naar Nederland vertrekt. Op dit moment zitten we nog maar met z’n 6e! En als ik terug kom van Zimbabwe zal ik even een week alleen zijn zelfs.. (in mijn huis dan)

Nu twee weken stage, en dan vertrek ik samen met Emma voor 12 dagen naar Zimbabwe, naar de victoria waterfalls (een van de zeven wereldwonderen). Hier heb ik echt onwijs zin in!
Als ik terug kom van Zimbabwe zal ik nog anderhalve week in Pe zijn, om vervolgens alweer naar nl te vliegen.. de tijd gaat voor mij nu zooooooooooo snel! Het aftellen is begonnen..

Baie veel Liefs,
sabine






  • 13 Mei 2013 - 21:37

    Adrir Van Wingerden:

    Hey Sabine je kent me niet ,maar ik ben de moeder van Marcel! Ik heb je stukje gelezen erg leuk en ik wens je nog een hele goede tijd in Zuid-Afrika!Het zal inderdaad moeilijk worden om afscheid te nemen van iedereen! Ik vind dat je ook heel erg je best gedaan heb om je broer Rene, Marcel en Desiree een leuke vakantie te bezorgen! Vele dingen georganiseerd echt super! Geniet lekker van je trip naar Zimbabwe en de rest van de tijd dat je in Afrika bent!

    Groetjes Adri van Wingerden

  • 14 Mei 2013 - 08:20

    Claudia:

    Heej Sabine,
    Wat een gaaf verhaal weer! Je hebt echt een top tijd gehad daar in Zuid-Afrika. Dat zal echt weer omschakelen zijn als je weer terug bent in Nederland. Wat vliegt de tijd voorbij, he? Geniet nog van je laatste weken!!!
    Groetjes, Claudia

  • 14 Mei 2013 - 09:39

    Alien:

    Hoi Sabine,
    Leuk om weer een verhaal van je te lezen.Wat een belevenissen en ook jammer dat je nu een collega heb die heel andere ideeen heeft wat je meiden nodig hebben. lastig om zo ook weg te gaan.
    En wat gaat de tijd toch snel, je komt bijna al weer naar huis als ik het zo lees.
    Sterkte met afscheid nemen en geniet van je trip naar zimbawe.
    En voor je daar weg gaat, kijk je nog even voor me of het water in het afvoerputje de andere kant op draait?
    groetjes Alien

  • 20 Mei 2013 - 11:23

    Aria:

    Hoi Sabine, met veel plezier je stukjes weer gelezen. ( Oma ook trouwens :-)Je brengt Zuid-Afrika wel dichtbij zo. Mooi wat je voor de kinderen betekend! Geniet er nog even van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sabine

Actief sinds 23 Aug. 2012
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 17164

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 21 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: