"soms ben ik wel een beetje jaloers op mezelf"" - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van sabine - WaarBenJij.nu "soms ben ik wel een beetje jaloers op mezelf"" - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van sabine - WaarBenJij.nu

"soms ben ik wel een beetje jaloers op mezelf""

Blijf op de hoogte en volg sabine

19 April 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mollo! * (hallo in xhosa)
Hier weer een verhaaltje van van mijn ten einde naderende tijdperk in zuid-afrika! (helaas)

Stage
Zoals altijd zal ik nu ook eerst stage behandelen! Het reilen en zeilen, het wel en wee, van mijn hoofddoel hier, stage! Deze week heb ik ontdekt dat ik nog maar 4 weken stage heb, nog maar 4 weken stage!!!! Ook heb ik deze week ontdekt dat ik nog onwijs veel voor school/stage moet doen! Dus ik zal mijn opgebouwde zuid-afrikaanse mentaliteit/tempo even moeten omgooien..
Ook komt er nu een tijd van afsluiten en afscheid aan..
Zo heb ik bijvoorbeeld deze week mijn laatste groepssessie gehad met mijn meiden.. hierin heb ik ook een fotoshoot gedaan om het leuk met ze af te sluiten, en ze allemaal een aandenken te geven! Zelf vind ik dit onwijs jammer, omdat ik hier toch het meeste plezier in had!
Verder ben ik braaf bezig met onderzoek, intervieuwen etc. En hierbij komen veel dingen naar boven die hier nog echt niet goed gaan.. Uiteindelijk ga ik nu voor elke cottage (zijn er 7) een eigen activiteitenmap maken. En hierin ga ik helemaal voorkauwen wat ze kunnen doen in het weekend, en wat er bij komt kijken. Op dit moment vervelen de kinderen zich namelijk dood, en hierdoor is er veel ruzie, vechten etc. De childcare workers zijn te lui om wat te bedenken en vinden het ook lastig wat te bedenken voor de kinderen. Nu ga ik dus voor elke cottage zijn eigen map maken met ideen helemaal uitgewerkt! Onwijs leuk idee (ook mijn begeleider was enthousiast) maar ook onwijs veel werk!!

Uitstapjes enzo:
Plichtsgetrouw kom ik nu natuurlijk bij mijn kopje uitstapjes enzo aan!
Zo ben ik pas nog even een weekendje naar kaapstad geweest, gewoon omdat het kan! En heb ik hier samen met 3 andere toeristje gespeeld!
Daarnaast heb ik ook nog pas gesandboard, soort van snowboarden maar dan vanaf een mega zandduin! Onwijs vet! Alleen wel echt OVERAL zand! Maar dan ook echt OVERAL! Je gebruikt een snowboard en voor de motorische achterstalige sabine lukte het zelfs om heel vanaf de berg te komen! (*aplaus)
Ook ging ik ook nog met een stuk hout als soort slee vanaf de berg.. geniale ingeving om dit dan liggend op mijn buik te gaan doen!
Gevolg was dat ik een hele woestijn zand in mijn ogen kreeg, en mensen ik kan jullie allemaal vertellen dat dit geen prettig gevoel is... Na uren met ogen dicht gezeten te hebben, geknipperd, water in mijn ogen gegooid te hebben etc. Zat er nog steeds zand in mijn oog!!
Toch besloot ik diezelfde avond nog gezellig uit te gaan, want er was een leuk festivalletje in de stad! Het one blood festival! (allemaal zwarte mensen/zwarte muziek, jaja ik begin een echte neger gangster te worden!!) Ook hier bleef ik maar tranen, en begon mijn oog dik en rood en blauw uit te slaan! De volgende dag werd ik wakker met een kussen nat van het traanvocht, maar gelukkig was het doelbewuste zandkorreltje ontsnapt uit mijn oog! En kon ik eindelijk weer verder met mijn leven!

De afgelopen tijd heb ik ook nog veel aan het strand gelegen..en als ik dan jullie zielige verhalen lees over kou, en nog zielige verhalen over hoe blij jullie zijn met 20 graden (even serieus!) weetje, dan ben ik soms toch wel een beetje jaloers op mezelf!
Toch is de winter hier ook aan het intreden, en vriest het gewoon al bijna!! Ik bedoel pas was het hier 16 graden! Maar 16 graden! Dat betekende dus dikke truien/sokken en sjaalen om! En dan nog bevroor ik bijna, zo koud! Ik begin ook steeds meer te denken dat als het onder de 15 graden komt, dat ik onderkoeld ga worden..

Afgelopen weekend was het hier iron-man-kids-girl weekend! Een onwijs groot evement!!
Ikzelf had mijzelf een maand geleden ingeschreven voor de iron girl, een beschaafde 8,5 km rennen. Dus na 7 maanden (bijna) niks doen, zou ik weer mijn sportieve innerlijk ik herontdekken en begon ik fanatiek te trainen! Helaas werd ik in die maand ook anderhalve week ziek.. en verstapte ik me 2 dagen voor de wedstrijd ongelukkig.. waardoor ik vrijdag met een verbandje aan de start moest verschijnen!
Mijn enigste doel was om onder het uur te blijven. En mijn 2 huisgenootjes die ook meededen voor te blijven. Wij kwamen op zijn Zuid-Afrikaans 9 minuten voor tijd bij de start aan. Helaas wel met het gevolg dat we helemaal achteraan moesten beginnen! De eerste 10 minuten van mijn hardlopen was dan ook een RAMP! Het parcour had de breedte van een fietspad en daar moesten 1500 vrouwen overheen! Dus de eerste minuten, stond ik zelfs af en toe stil.. en moest ik bomen en duinen ontwijken en over hekjes springen, om iedereen in te halen.. Na 50 minuten wist ik dan ook de finish te bereiken, voor mijn huisgenoten en binnen het uur! Andere lieve huisgenoten joeke en marga hadden voor ons een boeketje van snoepjes gemaakt! En zo was het vierdaagse gevoel compleet! Helaas loop ik sindsdien wel weer mank, maar ben ik toch wel trots op mezelf! Ik ben dus uiteindelijk 200ste geworden van de 1500, dus aangezien wij echt helemaal achteraan begonnen heb ik dus 1300 mensen ingehaald haha

De volgende dag mochten mijn kinderen van stage de ironkids doen! Een zonnige dag en al mijn kinderen met trots gefinished! (en ik nog trotser)
De volgende dag was het de Iron man. Voor degene die dit niet kennen. Je moet hierbij 3,8 km zwemmen (in de zee), 180 km fietsen en 42 km hardlopen. Hiervoor hebben ze tijd vanaf 7 uur s’ochtends tot 12 uur s’avonds! (maar de snelste doet het gewoon in 8 uur..)
Omdat er een paar atleten geld in hadden gezameld voor ons weeshuis gingen wij ze heel de dag aanmoedigen! Dus met een zonnetje in mijn gezicht heb ik 7 uur lang staan schreeuwen, dansen en zingen! (weg stem, en welkom verbrand hoofd...)

Daarnaast heb ik pas ook vrienden gemaakt met jezus! Tijdens uitgaan had ik weer wat vrienden gemaakt, en mocht ik gratis naar hun musical. De musical heette the passion. (het paasverhaal maar dan op zuid afrikaans manier verteld) dus met afrikaanse dans en muziek, gospel koren, een rappende herodus en een zwarte rasta jezus! Onwijs mooie musical, echt geweldig!! Sommige van de cast zijn dat weekend dan ook bij ons over de vloer gekomen, en had ik dus zomaar jezus in mijn tuin zitten!
Ook ben ik pas naar een township kerk gweest.. ook weer een ervaring! wij hoopten op een halleluja dans-zing kerk.. helaas hadden we net geen goede pastoo hiervoor. De beste man heeft 2 uur staan preken.. heeft nog iemand de kerk uitgestuurd en haalde nog wat kinderen naar voren om maar eens streng toe te spreken.. een bijzondere aangelegenheid, vond ik zelf! En was blij dat ik er na 2 uur uit kon..

Over twee weken zullen Desiree, marcel en Rene landen! En zal ik dus nog twee weken vrij hebben. Ik heb zin in om met hun te gaan reizen en mijn thuishaven te laten zien! En om hun weer te zien natuurlijk!
En ik ben natuurlijk ook wel weer toe aan vakantie..!
Daarna heb ik nog maar twee weken stage..Dus het afscheid van de kinderen komt nu echt in zicht..dus zoals ik vorige keer al zie: Time flies!

liefs sabine

















  • 19 April 2013 - 11:12

    Anita:

    Hoi Sabine,

    Ik realiseer me nu dat ik de hele tijd je leuk berichtjes heb gelezen zonder terug te berichten.
    Want ik vind het iedere keer weer geweldig om te lezen wat je allemaal doet en vooral meemaakt.
    Ik ga ze straks zeker missen, kan je nog niet langer blijven (geintje)
    Geniet nog van de laatste 4 weken Afrikaanse ritme en gewoontes

    Voor je het weet sta je weer in het inmiddels warmere geworden Nederland.
    En veel plezier met de vakantie met Rene, Desiree en Marcel

    Groetjes Anita


  • 19 April 2013 - 12:30

    Ingrid:

    Sabine het lezen van de verhalen blijft leuk elke keer geniet ik er weer van ..
    de temperatuur gaat hier in Nederland RUSTIG aan omhoog!!!
    helaas komt er dan ook af en toe regen, maar als jij terug kom dan wordt het misschien weer lekkerder.
    Geniet daar van je vakantie en ik hoop je snel weer te zien.

    groetjes Ingrid

  • 19 April 2013 - 13:12

    Sanne:

    Super chill bobby!

    wat een feest weer. geniet nog even van je laatste weekjes en heel veel succes met het afscheid nemen .. :(

    dikke zoen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sabine

Actief sinds 23 Aug. 2012
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 17196

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 21 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: