illegaaltje spelen, ezelkroegentoch en mobiel weg! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van sabine - WaarBenJij.nu illegaaltje spelen, ezelkroegentoch en mobiel weg! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van sabine - WaarBenJij.nu

illegaaltje spelen, ezelkroegentoch en mobiel weg!

Blijf op de hoogte en volg sabine

16 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve, lieve iedereen!
Als eerste hoop ik dat iedereen een fijne kerst heeft gehad, en wens ik iedereen het beste voor 2013 en dat het ons veel goeds mag brengen!
Zoals de kop het al zegt, genoeg weer beleefd! En daarom weer een nieuw verhaal(tje)!
Mischien wordt die een beetje lang, dus pak een kopje koffie/thee/chocomelk erbij!

Stage:
Ik heb de afgelopen week vrij gehad van stage, waar ik (vond ik zelf dan) ook wel aan toe was, want begon stage wel zat te worden.. vooral het kantoorwerk. Ik ben namelijk echt niet gemaakt voor kantoorwerk. Heb wel de laatste weken holiday program gedraaid, wat erg leuk is! Met de 6 kinderen (die dus heel de vakantie in het weeshuis bleven) heb ik allerlei leuke dingen gedaan, naar het strand, film, kinderboerderij, dierenparken, speeltuin, zwemmen, knutselen, koekjes bakken enz. Dus erg leuke 3 weken gehad en heerlijk kunnen genieten van mijn kindjes en natuurlijk zelf ook weer even kind kunnen zijn door met ze mee zandkastelen te bouwen, glijbanen af te gaan etc.! Vorige week ben ik weer begonnen op stage, en weer het serieuze stage levenbegonnen, want moet nu groeps programma gaan draaien. Ga met mijn groep meisjes uit mijn cottage groepsprogramma doen over zelfvertrouwen. Om hun eigen zelfvertrouwen te vergroten maar ook om elkaar meer te waarderen. Dus daar ga ik nu mee aan de slag. Ook moet ik verder met mijn 3 kinderen die ik begeleid.

Omdat ik dus vakantie had ben ik samen met 4 andere huisgenootjes naar de wild coast gegaan! Een keer de andere kant op van port Elizabeth. Onwijs mooie natuur, en veel meer het echte afrika!
In de tijd van de apartheid zijn alle zwarte mensen naar de wild coast verbannen.. de meeste mensen zijn hier dan ook zwart, en wonen veel primitiever, armer enz.
Heel anders dan het ‘’westerse’ port Elizabeth of de ‘’westerse’’ gardenroute (de andere kant op van port Elizabeth).
en kom je hier ook weinig blanken tegen!
Het was ongeveer 7 uur rijden en onderweg zal je dus moeten uitkijken voor koeien, schapen, geiten en andere viervoeters op de weg.. heel normaal allemaal. (net noordeloos eigenlijk, waar boer bor zijn koeien over de weg jaagt, alleen is hier boer bor nergens te bekennen..)
Dus een paar keer keihard op de rem hebben gezeten, omdat mevrouw de koe net voor ons wil oversteken op haar zuid afrikaanse tempo..
Uiteindelijk zijn we in Port st. Johns aangekomen. Een onwijs mooi mini stadje aan het strand! Onze backpackers hostel keek dan ook mooi uit over het strand.
In de buurt hiervan zaten mooie watervallen en deze hebben we dan ook die dagen bezocht. Een mooie reis, waarbij ik me veel meer in Afrika waande, het afrika wat je kent van tv, met de hutjes enz.

Vervolgens was het kerst. 1ste kerstdag hebben wij genoten van de niet-kerst-liedjes (want daar doen ze hier niet aan) op de radio, en 7/8 uur in de auto gezeten op weg naar huis! Perongeluk nog een boete gehad van meneer de agent, want ik reed bijna 130 (volgens hem) waar ik blijkbaar maar 100 mocht (Ik dacht echt dat er 120 stond!! en ja ik had mijn bril op! ) Thuis aangekomen hebben we (uiteraard) een kerst braai gehouden om onze eerste kerstdag te vieren.

2de kerstdag kennen ze hier in zuid afrika niet. Maar het is hier wel een officiële vrij dag, en heet het hier: Day of Goodwill. Maar eigenlijk wordt dit hier ook voornamelijk gevierd met lekker eten en drinken. Wij hebben het gevierd door langs ons zwembad te liggen, een een wijntje te drinken. weer heel vervelend..

En dan nu EINDELIJK mijn PADI gehaald! (mijn duik cursus) aplaus graag!



(ruimte voor aplaus)

Want heb mijn theorie gehaald met 86% (2% meer dan teuntje mijn buddy;) Dus mag ik officieel overal zelf duiken! Heb namelijk de afgelopen weken nog 3 keer kunnen duiken. Waarvan maar een keer inclusief kotsen. Maar wel inclusief walvissen en dolfijnen.

Ook heb ik nu een auto gekocht! Het is een (nu ga ik even spieken op de auto papieren..) FIAT UNO FIRE. Een bescheiden maar lieve auto. Ik noem hem Henk. Hij is na onwijs veel gedoe, want zuid afrika is net zo burueacratisch als Nederland, dus veel papierwerk.., op mijn naam gezet en nu dus officeeel van mij!
Ook moest die door de apk, maar stiekem is die niet helemaal apk, maar een beetje extra geld doet wonderen! Dus nu is mijn niet apk auto officieel apk!:) ideaal het omkoopbare zuid afrika.
Ben ook al met mijn auto helemaal naar kaapstad gereden (zonder te ontploffen). Hier heb ik samen met mijn vriendinnetjes joycie en mirthe oud en nieuw gevierd en hebben we alvast de toerist in kaapstad gespeeld en naar kaap de goede hoop geweest.

Mijn oud en nieuw
Mijn oud en nieuw was toch wel even anders dan de tent in noordeloos;). We hadden na veel denkwerk besloten dat we wel naar een roof-party wilde (een feestje op een dak, voor de niet Engelstalig onder ons). Om 9 uur zou het kaartverkoop stoppen, en wij besloten dus half 9 om daar heen te gaan. Via internet lukte het ons niet om kaartjes te kopen, dus dan maar alvast erheen. Na veel gedoe, geren, gerij etc, ja hoor de kaartjes! Wij vet blij.
Na wat gedouch, opgemaak, taxi’s gebeld, nog meer taxi’s bellen.. zaten we dan om kwart over 11 in de taxi ons best te doen om op 12 uur bij het feestje te zijn. En daar kwamen we hoor, blij liepen we met onze kaartjes waar we zoveel moeite voor hadden gedaan naar de beste meneer de uitsmijter. EN ja hoor. Was het feest gecancelled vanwege de wind!! (het was namelijk windkracht 13 op dat moment..). Toen maar naar een hoog punt gelopen om het vuurwerk te gaan bekijken. Het vuurwerk bestond uit welgeteld 5 vuurpijlen.. waarbij joyce bij vuurpijl 5 besloot te gaan filmen, en toen met haar camera in haar hand stond klaar voor het vuurwerk, net 1 vuurpijl te laat.
Toen in de drukte nieuwe plannen gemaakt en besloten naar long street gegaan, zoals de naam al zegt een lange straat, met veel clubs en cafe’s te gaan en daar wat leuks te vinden.
Maar eerst moesten we door de mensenmassa. Omdat ik al wat langer in zuid afrika ben, liep ik door de mensenmassa met mijn hand op mijn tas zodat niemand ook maar een greep erin kon doen.. maar joyce loopt voor mij en ik haal even mijn hand van mijn tas om haar door de mensenmassa te helpen.. en ja hoor ik voel een graai, ik kijk achterom en snel in mijn tas. Mijn telefoon foetsie! Een andere man heeft de dader gezien en pakt gelijk de arme dader vast en begint op hem in te slaan. Ondertussen kijkt de rest van de menigte samen met mij in de zakken van de dader, die begint te zeuren dat hij het niet was, maar dat iemand anders zijn hand in mijn tas deed blablabal.. helaas kunnen we niks vinden, en heeft hij waarschijnlijk allang de mobiel aan iemand anders doorgespeeld.. nu wel al mijn nummers kwijt dus als mensen nog hun nummer aan mij willen doormailen:P
Dus om 10 over twaalf begon mijn nieuwe jaar zonder mobiel.. maar toch nog veel plezier gehad, tot in de vroege uurtjes.

Afgelopen weekend ben ik naar lesotho geweest. Lesotho?? Zult u vast denken..
Lesotho is een land in Afrika dat geheel wordt omgesloten door Zuid-Afrika. Lesotho is de enige onafhankelijke staat ter wereld die volledig boven de 1000 m ligt. Het laagste punt ligt op 1400 m en 80 procent van het land ligt boven de 1800 m. Het klimaat van Lesotho is gematigd en het land heeft droge winters en warme, natte zomers. Lesotho is één van de drie landen ter wereld die volledig omgeven zijn door één ander land (de andere twee zijn San Marino en Vaticaanstad, beide in Italië).
Aldus de aadrijkskundeles over lesotho.
We zouden met zijn vieren gaan. Mijn huisgenootjes: Teuntje, Joyce en Tessa. Helaas werd Joyce dag ervoor ziek en bleef ze thuis.
Toen op weg naar lesotho. We vertrokken s’nachts zodat we de volgende dag zouden aankomen. Het is ongeveer 10 uur rijden (inclusief douane).
De douane. Wij wisten niet helemaal wat de bedoeling was, behalve dan dat je ergens een stempel moest krijgen. Dus gingen we die halen voor de grens. Bij mij deden ze nog even moeilijk door streng naar me te kijken, mijn paspoort 500 keer door een apparaat te halen, met 3 collega’s te overleggen.. nogeen keer mijn paspoort door een apparaat te halen, wie weet was die in de tussentijd wel veranderd..
En toen kreeg ik de stempel. Wij nog door de douane van lesotho gecontroleerd, nog extra gevraagd of het zo goed was! en het land ingelaten.
Hier verbleven we de eerste dag in maseru, de hoofdstad van lesotho. Lesotho heeft gelijk al een heel ander beeld. Alleen maar mensen op ezels en paarden, en een heel arm en hutjes achtig straatbeeld. Geen flatgebouw te verkennen (wel de kfc natuurlijk..). Veel meer het echte afrika!! ook bijna de engiste de blanke die daar rondliepen, dus iedereen zwaaide naar je, of zat je weg te staren..
Dag 2 zijn we op bezoek gegaan bij de caves. Hier wonen mensen al honderden jaren in grotten. Het was niet helemaal wat we ervan hadden verwacht, want het was een waar toeristisch iets van gemaakt, en we hadden het gevoeld dat de mensen die daar woonden niet helemaal op ons zaten te wachten..
Vervolgens doorgereden naar semongkong. Over een hoofdweg. Deze weg was zeker geen A2. Het was namelijk bijna 4 uur lang op een weg met kuilen, zand, bergen, nog meer kuilen, nog meer zand etc. Dus 3 a 4 uur lang lekker hobbelen.
We hadden gelukkig een auto voor paar dagen gehuurd, omdat we al verhalen hadden gehoord over de wegen en bergen hier. En had ik niet zo zin mijn net gekochte auto ergens op een berg achter te laten of in een kuil. Maar ook deze auto gaf problemen. Terwijl ik zwaar enthousiast de auto een berg op probeerde te rijden, kwam er een vrachtwagen aan. Ik moest dus wel aan de kant gaan staan en stil.. allemaal leuk en aardig en ik wil weer wegrijden! Naar 1 meter trekt de auto het niet meer en stopt die. Naar 10 keer dit geprobeert te hebben en 10 meter verder gekomen te zijn, begint onze auto wel erg raar te ruiken.. dan maar wachten en duwen.. Na ongeveer een half uur gedoe weten we hem uiteindleijk naar boven te krijgen/duwen!
In semonkong blijven we ook 1 nacht. De volgende ochtend maken we een wandeling naar een waterval, onwijs mooi!
En s’middags gaan we voor een heuse donkey pub tour, dus een heuse kroegentocht op een ezel! Echt geniaal! Teuntje en ik konden ons geluk en plezier niet op. We waren dan ook wel een bezichtiging voor de plaatselijke bevolking, blanke mensen op een ezel.. blijkbaar ook heel hilarisch hun.. Ook mijn afstijgen, was niet bepaald soepel, dus bij elke kroeg zag ik mensen al gniffelend kijken naar mijn afstijgen..
Dezelfde dag nog onze hobbelweg teruggereden, naar de hoofstad. Hier wilden we gezellig uit eten en vroegen aan de man van de lodge of die nog een leuk restaurantje voor ons wist. Waarbij die de kfc aanbevool...aparte man.
En volgende dag naar huis!
We kwamen dan ook weer aan bij de douane. Maar dit keer met iets meer gedoe. We hadden blijkbaar alleen de stempel van vertrek uit zuid-afrika en hadden dus nog een entree stempel van lesotho moeten hebben. Die hadden we dus niet, niemand had het ons verteld, en we waren gewoon doorgelaten bij de grens..
Dus plotseling waren we illegaal, en dus al 4 dagen illegaal! Na een discussie wiens fout het nou is, want wij vonden het niet helemaal onze schuld aangezien we zelfs nog aan de grens hadden gevraagd of het goed was, en ze ons gewoon het land in lieten gaan.. zonder die stempel.. dus dat wij vonden dat hun controle niet helemaal optimaal was.. aangezien we officieel helemaal niet in het land mochten zonder die stempel!
Uiteindelijk zouden we terug naar de hoofdstad moeten, om daar het opnieuw te regelen en daarnaast een boete van 20 euro te betalen! Nadat we merkten dat discussie geen zin had, maar lief, ja we zaten fout, stom van ons, wij zijn heel dom en buitenlands en blond gezicht op hadden gezet, mochten we uiteindleijk het gewoon bij de douane regelen. En kregen we daar alsnog een stempel, met de datum van vier dagen geleden! Officieel mocht ze het geld niet van ons krijgen, daarom zouden we eigenlijk naar terugmoeten de stad in naar imigratie. Maar mevrouw zag ook haar handel dus mochten we haar betalen. Wat uiteraard in haar eigen zak zal belanden. Maar wij allang blij dat het geregeld was en dat we dus niet meer terug hoefde..

Dit was mijn verhaaltje weer, ik hoop dat iedereen er weer van genoten heb! en dat die toch niet stiekem te lang was. Bedankt voor de kaartjes die ik af en toe krijg! Dit waardeer ik heel erg en krijgen allemaal een speciaal plekje op mijn muur!
Vanaf nu zal ik afscheid moeten nemen van 6 huisgenootjes! Die allemaal deze maand nog naar huis gaan.. heel jammer, om na zo’n leuke tijd afscheid te moeten nemen! Maar er zal in februari vers vlees komen, en zal het huis weer vol zijn met nieuwe studenten!
Ook komt mijn allerliefste vriendje in februari, en gaan we samen reizen. Hier kijk ik erg naar uit, en zet netjes elke dag een streepje op mijn muur!
De volgende keer hoop ik dan ook meer over mijn reis te kunnen vertellen, en hoe mijn groepsprogramma gaat met de kinderen.

Liefs en knuffels van sabine



  • 16 Januari 2013 - 14:22

    Didy:

    Hey Sabine,

    Je hoeft je niet te vervelen met al die leuke dingen die jullie met elkaar doen en jij met de kinderen gedaan hebt. hopen dat je stage nu leuker wordt. Hier gaat alles goed.

    Groetjes Jan,Didy, Erik,Martijn en Erwin.

  • 16 Januari 2013 - 15:57

    Jeanette:

    Hey Sabine,

    Je moeder heeft de boodschap goed doorgegeven, want we gingen je reisverhalen echt missen. Niet meer te lang wachten hoor. Zeker nu je ook concurentie krijg van Marieke uit Oeganda. Wij zetten er maar een grote pot koffie bij om alles te volgen.
    Succes met al je uitjes en ervaringen, volgens mij krijg je met je blonde haren veel voor elkaar.
    Als je weer een mobieltje heb, moet je maar je onderhandelingen filmen, ik denk dat we dan helemaal in een deuk liggen.

    Meid, tot later en veel succes met alles.
    Doeg Jeanette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sabine

Actief sinds 23 Aug. 2012
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 17192

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 21 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: