Time flies!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van sabine - WaarBenJij.nu Time flies!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van sabine - WaarBenJij.nu

Time flies!!

Blijf op de hoogte en volg sabine

13 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve mensen!
het is weer tijd voor een verhaaltje vanuit Zuid Afrika! dus pak de kop koffie/chocomelk/thee er maar bij!

afscheid
Als eerste heb ik helaas moeten afscheid nemen van mijn lieve vriendjes en vriendinnetjes die de afgelopen maanden mijn huisgenootjes waren! Dit was dan ook even een groot minpuntje in de afgelopen tijd..

Maar hiervoor heb ik ook weer nieuwe huisgenootjes terug gekregen, en is er nu dus een hele nieuwe groep waarmee ik de volgende maanden mee zal samen wonen! Van de oude groep zijn alleen Tessa, Lindsay en Mirthe overgebleven en heb ik dus 8 andere huisgenootjes gekregen! Een heel verschil, maar ook erg gezellig! (onze buurman Carlos is er blij mee geloof ik, stuk rustiger..)

Stage
Stage ben ik dus nu ook bezig (naast de rest van mijn taken) met een groepsprogramma met mijn meisjes uit mijn cottage.
Zo doe ik dit over zelfvertrouwen (en alles wat daar bij komt kijken)
Zo heb ik al met ze collaga’s gemaakt, spelletjes gespeelt, rollenspellen gedaan, zelfpotretten gemaakt, quizen gedaan etc. En dit allemaal met als doel hun zelfvertrouwen te vergroten en dat ze elkaar ook meer leren waarderen! Ik probeer elke keer weer op een creatieve wijze om met ze aan de verschillende doelen te werken.
Ik vind dit onwijs leuk om te doen, en kijk er elke keer naar uit om met de groep elke woensdagmiddag weer aan de slag te gaan! Wel erg druk 15 meiden onder mijn hoede, en leg ik dus elke woensdagavond ook gestrekt op de bank:P
Maar ook zij vinden het leuk, en vragen elke dag wanneer we weer naar de zaal gaan! Ik vind dit ook leuker dan 1 op 1 begeleiding die ik met mijn 3 mentorkindjes doe.
Daarnaast blijven mijn ochtenden dus nog vreselijk! en vol verveling met kans op depresiviteit.. maar de middagen zijn altijd erg druk en vol, dus dat houdt mijn stage leuk.. en dat ik elke dag toch weer met plezier van stage kom!
Ook ben ik nu met mijn onderzoek begonnen die ik hier moet doen. Hierbij moet ik op zoek naar verbetering, en hier is genoeg te verbeteren! Dus het wordt nog lastig kiezen waar ik mijn onderzoek over wil doen! Ik wil hierbij zoveel mogelijk mensen intervieuwen, en ben daar dan ook deze week mee begonnen. Zelf vind ik het intresant om te zien, hoe andere hier zich voelen en wat hun vinden goed gaan, en niet goed vinden gaan..

Reizen
De afgelopen 3 weken is mijn lieve vriendje mij komen bezoeken en hebben we een mooie reis gemaakt! Van johannesburg naar port elizabeth!
De reis begon voor mij in de bus.. Om in johannesburg te komen, heb ik dus een respectabele 17 uur in de bus mogen doorbrengen.. ik vertrok om 5 uur smiddags om de volgende ochtend in johannesburg aan te komen. qua tijd al lang genoeg zou je zeggen. En naar mijn idee had dit ook wel allemaal sneller gekunt, als niet elke afrikaan een soort van eet behoefte elke uur zou hebben!!
De bus stopte namelijk bijna elk uur wel ergens om de maagjes te vullen.. waarbij ik maar in de bus bleef zitten om vervolgens de gehele meningte met patat en kfc de bus weer in zag komen.. dit zou allemaal heel normaal zijn, als het niet ook om 2,3,4 en 5 uur snachts allemaal was!!
Persoonlijk heb ik om 3 uur snachts toch minder de behoefte om patat naar binnen te werken, en toch meer een slaap en rij nou maar door naar johannesburg behoefte..
Maar oke, na ongeveer 16 uur dus opgepropt in een volle bus gezeten te hebben (en dan heb ik nog niet de schreeuwende kinderen en huilende baby’s genoemd, en de o zo charmante jongen naast mij met zijn geweldige grappen, die het nodig vond elk uur een van zijn grappen te herhalen, en ook elk moment aangreep om nog een ‘geweldige’ grap te vertellen....)
Kwam ik aan in de echte stad: joburg (zoals ze hier dat zo mooi afkorten)
Na een (veel te dure) taxi genomen te hebben naar het vliegveld heb ik daar netjes een paar uurtjes mogen wachten totdat vriendje landde. Vriendje had ook fijn een paar uur opgepropt gezeten, dus konden we de handen schudden. Nadat we natuurlijk in slowmotion naar elkaar toegerent waren. (we hadden allebei geoefend) Onwijs fijn om hem na zo’n lange tijd weer te zien!
S’avonds zijn we vervolgens naar de finale van de africa cup in het stadion geweest! De volgende dag een dagje soweto (grootste township in johannesburg). In soweto hebben we toen lekker nederlands een fietstourtje hierdoor gedaan. Om het nog nederlandser te maken, had Ton de regen meegebracht, en hebben we lekker in de regen gefietst door soweto. Met wat stops om de plaatselijke biertjes te proeven en koeienwangen te eten (bah!!)
Mij viel het tegen(mee) omdat ik een soort van geromantiseerd township beeld heb van mensen in hutjes die uit elkaaar vallen, en die samen met 50 huizen 1 waterkraantje delen, en in moderstromen leven.. maar hier was het meer een soort van bungolow park waar mensen eigenlijk gewoon een harstikke goed leven hadden! Mooi om te zien dat het hier al heel goed ontwikkelt was en mensen niet meer in die erge armoede leefde, wat ze wel in de rest van zuid-afrika doen!
Na 2 dagen in johannesburg gespendeerd te hebben was het tijd om het platteland maar weer eens op te zoeken als echte plattelanders! We zijn vervolgens doorgereden naar de blyde canyon river. Dit is een onwijs mooi natuurgebied, en dit stuk wordt ook wel de panorama route genoemd.
Hier hebben we in 1 dag 3 watervallen bezocht, gods widow (waarje heel ver kan kijken), the three rondavels (gewoon drie ronde bergjes) en nog wat mooie plekken in blyde river canyon.
Onwijs mooie omgeving, maar ook onwijs toeristisch.. Dus de bussen met toeristen kwamen we ook veelvuldig tegen, en stonden er netjes overal hekjes etc.!
Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar the big five in kruger. We hoopten dat we ze zo met z’n vijven zouden tegenkomen, naast elkaar lopend.. maar helaas was het goed zoeken geblazen, en kan je in kruger gerust een uur rondrijden zonder ook maar IETS te zien (behalve stomme hertjes, maar die staan echt op elke hoek!!)
Dus je begrijpt sabine en geduld.. Ik heb natuurlijk onwijs veel geduld, maar toch ik het voor mij lastig om een paar uur te rijden en 4 beesten te zien! Dus na een paar uur was ik het wel zat om door dit park te rijden! Toen zijn we naar onze restcamp gereden en hebben we savond’s maar een game drive genomen om met een gidsje op zoek te gaan naar de dieren.
In kruger hebben we wel de neushoorn, olifanft en buffel gezien van de big five. Maar de leeuw en luipaard hadden zich goed verscholen! De luipaard is trouwens geen cheetah! (he ton:P)

De volgende zag zijn we weer uit kruger gereden, op naar swaziland. Swaziland is dus ook een afhankelijk land, in afrika. Nog kleiner dan nederland!
Swaziland is al redelijk goed ontwikkeld, al heeft wel ¼ aids daar, en zijn er 2 goede hoofdwegen, en is de rest niet echt weg te noemen...
Hier zijn we gaan white water raften. Dit betekent dat je als een soort kamikaze samen in een bootje zit en je van een rivier af laat gaan. Hierbij moet u dus niet denken aan de maas of de waal. Maar een echte rivier met strominkjes, watervallen, rotsen, krokodillen en slangen. En waarbij we soms 5 meter naar beneden gingen!
Was onwijs leuk! Ook een krokodil onderweg tegengekomen, toen ben ik maar netjesi n mijn bootje blijven zitten..
S’avonds hebben we nog een bring en braai gedaan met onze gidsen en toen zijn we weer onze bedjes ingedoken.

De volgende dag zijn we naar st lucia gereden. Een plaatsje aan de kust, waar heel veel nijlpaarden en krokodillen zitten. Toen we daar aankwamen leek het ons wel leuk om daar te gaan zwemmen in de zee, maar het water was daar zo vies, dat we netjes op onze handdoekjes zijn gebleven.
De volgende dag zijn we met een boot over de rivier gegaan, om nijlpaarden en krokodillen te spotten! En hebben we duizenden nijlpaarden mogen bewonderen.
Na st lucia was het tijd voor drakensbergen! Dit ligt tegen lesotho aan en dit is dus zoals de naam het al zegt allemaal bergen:P
Toen we aankwamen hadden we nog een middag voor ons en besloten we dus lekker te gaan paardrijden. We hebben op soort van kermispaarden gezet, die gewend zijn om een rondje te lopen met iemand die totaal niet kan paardrijden. Ton zijn gezicht keek in het begin wel bedenkelijk, en persoonlijk vond ik het een hilarisch gezicht met zijn capje op:P maar aan het eind leek die er zowaar van te genieten:P (dus hou zijn voortuin in de gaten, voor je het weet staat daar zijn paard!)
De volgende dag was het tijd voor een bescheiden hike! Ik had besloten dat ik de hoogste berg wilde beklimmen, dus gingen we op naar de bergen.
Hier kregen we een onwijs mooi kaartje mee met wat route’s uitgestippeld. Wij kozen een route en gingen op weg. De route zou officieel via een pad zijn, maar wij waren dus na 5 meter het pad al kwijt en besloten we maar gewoon een berg op te lopen (wat trouwens niet zo makkelijk is als het klinkt) en zijn we vervolgens van berg, naar nog hogere berg, naar nog hogere berg geklommen!
Onwijs zwaar maar ook onwijs mooi! Uiteindelijk zijn we denk 2500 meter hoog geklommen..
Toen weer naar beneden, wat door de steilheid ook een hele opgave was en ook niet zoo makkelijk als we dachten. Wat uiteindelijk een hike van 3 uur zou zijn, hebben we bijna 7 uur rond gehiked! (SPIERPIJN!) Waar ik dus al na een uur al een blaar had;)
Maar onwijs mooi en zeker de moeite waard!

De volgende dag zijn we naar durban gereden. Om hier diezelfde middag nog naar een soort van mini dolfinarium te gaan, met allemaal glijbanen! Het kind kwam weer in ons naar boven, en zijn dus zwaar enthousiast van elke glijbaan afgegaan en een dolfijnenshow bewonderd! Ook zijn we nog even langs het stadion van durban gereden, om die even te bewonderen!
De volgende dag wilde we er een leuk stranddagje van maken! De stroming in Durban in de zee was onwijs sterk! We gingen netjes tussen de vlaggetjes de zee in (ze hebben namelijk een systeem dat je tussen wat vlaggetjes moet zwemmen, met rescue mensjes..)
Maar we gingen net iets te ver de zee in, en op bepaalde moment voelde ik ook nergens meer grond onder me voeten, en voelde ik mezelf steeds verder de zee in getrokken worden.. gelukkig waren daar onze rescue mensjes die met een surfboardje mij kwamen redden! Aangezien we echt de enigste blanke op dat strand waren voelde ik me wel echt het domme toeristje toen ik het water uit moest lopen..:P
Maarja, na dat overleefd te hebben, zijn we s’avonds weer romantisch uit eten gegaan, om vervolgens de volgende dag de lange tocht naar coffebay te gaan maken! Dit ligt aan het onwijs mooie wild coast!
We hebben vervolgens de hele dag in de auto mogen rondbrengen, om vervolgens aan eind middag aan te komen in het mooie coffebay! Na voor de eerste keer in onze reis, twee keer afgewezen te worden door backpackers, konden we gelukkig bij de derde backpackers wel terecht voor een slaapplaats! Een gezellig backpackers met natuurlijk weer uitzicht over het strand.
S’avonds hadden we een braai en hebben we nog wat drankjes gedaan. De volgende dag hebben we beetje op het strand gelegen, om vervolgens in de namiddag te gaan hiken! Het was onwijs warm, dus vandaar dat we het wat later op de dag deden.
Een hele mooie hike gehad, langs de kust van de wild coast. Groene bergjes, mooie blauwe zee, en stranden, en hutjes met mensjes erin! Na de 3 uur durende hike zijn we die avond weer vroeg ons bedje ingedoken om de volgende dag naar cintsna te rijden! Ook hier hebben we weer van het strand genoten, en de volgende dag een surflesje gepakt! Ik twijfelde of dit wel een goed idee was met mijn motorische achterstand, maar uiteindelijk heb ik na (bijna een hele dag oefenen..) toch echt wel 3 keer, precies 1 seconden op mijn board kunnen blijven staan!
Aplausje graag!

Diezelfde dag zijn we weer terug gereden naar huis! Naar PE!
Hier zijn we nog gezellig rondgereden in ADDO, (gehobbelt..) en nog naar het leeuwenpark seevieuw bezocht, helaas ging het die dag regenen, dus hebben we onze middag gespendeerd met binnen film kijken. De laatse dag zouden we een stranddagje houden, maar het weer was niet zo heel erg strandachtig, dus hebben we alle afleveringen van wie is de mol teruggekeken! om op zaterdag helaas weer afscheid te moeten nemen.. wat me toch zwaarder viel dan ik verwachtte..
die avond ben ik nog met mijn huisgenootjes naar goldfish geweest, een bekende dj-duo uit zuid afrika (die ik dus ondertussen alweer 3 keer heb gezien..) om zondag nog even op het strand te gaan liggen! Om vervolgens dus vorige maandag weer met harde stage leven te beginnen:P

Nu ben ik weer begonnen met stage, en ga ik vanaf nu uitkijken naar het bezoek van mijn lieve vriendinnetje, en haar vriendje en van rene natuurlijk! Hun zullen bijna 2 weken komen, en met hun zal ik de gardenroute gaan doen!
Dus nog even 2 maanden doorwerken en dan staat dat alweer voor de deur!

Ook heb ik de afgelopen weekend weer vanalles meegemaakt!
Zo ben ik zaterdag gaan kijken hoe Sareedo en Onur (mijn nieuwe huisgenoten) hebben gebungeejumed! Wat nog een hele reis was.. op de heenweg kwam er al rook uit de auto (gelukkig reden we niet met mijn auto, maar een huurauto van hun). Maar wij braaf doorgereden, om veilig al rokend aan te komen bij de brug! Terwijl Sareedo en onur snel renden naar de balie om zich in te schrijven en klaar te maken voor hun 200 meter sprong, keken wij eens wat al die rook nou veroorzaakte.. en ja hoor er zat gewoon een gat van 1cm in een buis in de moterkap, waardoor die onwijs lekte en rookte!
Maar gelukkig hadden we daniel (een australische backpacker, die al paar dagen bij ons op de bank slaapt) bij ons en hij was in zijn vorig leven automonteur!
Dus na wat tape gehaald te hebben en nog wat huis en tuin dingen, heeft hij het gat zo profesioneel mogelijk gemaakt, zodat we heel terug zouden komen!

We waren denk nog geen half uur onderweg en toen hoorden we iets knappen.. gegil van anne.. en toen stond de auto stil aan de kant!
Er was een of ander wiel/moter kabel (ofzo iets) gebroken! Dit kan zelfs daniel niet zo maken en konden we dit keer echt niet verder!!
Onur begon al zenuwachtig heen en weer te lopen.. we waren op anderhalf uur afstand rijden van Port elizabeth, en om 7 uur s’avonds zouden we naar een belangrijke rugbywedstrijd gaan!
Na het huurbedrijf gebeld te hebben zouden die na ongeveer twee uur komen, dus na een rekensom gemaakt te hebben zouden we het nooit meer halen! Maar we waren met zijn vijven, dus besloten anne, ik en onur terug te gaan liften om toch die wedstrijd te halen!
We hadden al snel een vrachtwagen gevonden die ons mee wilden nemen!
Maar terwijl wij al weer op weg waren, kregen we bericht van Sareedo, dat het huurbedrijf niet wilde komen, want meneer het huurbedrijf zat gezellig op een familiefeestje..
Daarna belde ze dat ze de auto mochten laten staan, sleutel verstoppen en ook terug mochten liften, want de man zou toch maar wel komen.. alleen dan later.
Dus hun sprongen ook in een vrachtwagen en belde blij dat ze ook onderweg waren!
Wij zaten nog tegen elkaar te vertellen dat het een onwijs dom plan is je auto langs de weg achter te laten, en een sleutel te verstoppen langs de weg..
En ja hoor na 5 minuten kregen we dan ook een telefoontje, meneer het huurbedrijf vond het toch ook wel een dom plan, en sareedo en daniel moesten maar weer terug naar de auto, en zelf een sleepwagen regelen.
Dus hun weer terug, wij ons huisgenootjes ingeschakeld om een sleepbedrijf via internet te vinden!
Maar vervolgens beld meneer huurbedrijf weer op, en had die toch maar wel een sleepwagen geregeld! Ondertussen moesten ze dus nog wel 2 uur wachten op die sleepwagen, en het zou daarna nog 2 uur duren, voordat ze weer in PE waren!
Ondertussen waren wij precies om 6 uur thuis, zodat we netjes om half 7 naar de rugby wedstrijd konden!
Dus ondanks dat het tegenzat, zat het dan toch ook weer mee!
Het hele stadion zat bijna vol, dat had ik nog nooit gezien in mijn stadion bezoeken! Helaas verloor E.P kings, het rugby team van PE.

De volgende dag zijn we naar township gegaan samen met joeke en de jongens (ruben en thomas)
Hier kregen we een toer van een man uit het township. Ik ben al paar keer in townships geweest, en had al een keer een toer gehad, maar deze keer was het weer heel anders, en weeer nieuwe dingen meegemaakt en gezien!
Het was een onwijse mooie, indrukwekkende maar ook gezellig toer!
Mensen zijn heel blij dat je hun komt bezoeken, en nodigen je uit etc. Daarnaast komen kinderen naar je toe rennen, en zwaaien mensen naar je! en gingen er nog kerkmensen rondom ons dansen!
Er wonen 70 000 mensen in dit township, maar het is eigenlijk harstikke klein qua oppervlakte, mensen wonen gerust met z’n 8 in een huis van 3 meter bij 5.. waarin helemaal niks staat behalve een bedje. Wel heeft bijna iedereen electriciteit want ze tappen af van draden van de gemeente. (wel illegaal) Daarnaast is er per 50 huizen ook een kraan.. dus er is water. Maar blijft het bizar dat mensen hier wonen, in zulke erge armoede!

Ook zijn we naar de kroeg geweest, ook een bijzondere , soms irritante ervaring. Mensen zijn heel vriendelijk, maar ook wel soms net iets te amicaal.. waardoor joeke en ik het na 1 uur aangeraakt te worden het wel hadden gezien.. ook kreeg ik twee huwelijksaanzoeken, en of ze niet toevallig met me mee naar nederland konden..
Maar al met een al een super ervaring weer!

Het weer is op dit moment echt onwijs fijn! Heb in de afgelopen 3 maanden, 4 keer regen gezien (waarvan 2x met ton..) en staan er nog leuke dingen op de planning!
De tijd gaat nu wel heel (te) snel! Ik heb er dus nu al 6 maanden op zitten! En nu nog maar 4 tegaan..
Time flies!
Zover mijn verhaaltje, ik hoop dat jullie allen weer genoten hebben, (zo niet, klachtenbrieven kunt u sturen naar tiendweg 2)

Liefs sabine



  • 13 Maart 2013 - 18:58

    Jeanette En André:

    Hey die Sabine,

    Meid we hebben je verhalen wel gemist, maar we konden nu de schade inhalen en dan wel met een hele grote pot koffie. Het blijft toch echt fantastisch om je reisverhalen te lezen en dat we dan bij "Wie is de Mol"ook de drakenbergen en kruger park hebben kunnen zien. Zo worden jouw verhalen nog mooier.
    Je beleefd toch echt van alles in zuid afrika, geniet er nog maar heerlijk van, want in nl zal je het toch allemaal niet zo gek beleven.

    Groeten vanuit een wit nl
    André en Jeanette

  • 14 Maart 2013 - 09:10

    Alien:

    Hoi Sabine,
    Hartstikke leuk om weer wat van jou belevennissen te horen.
    Ik lees het als een aan eenschakeling van allerlei (meestal )niet alledaagse belevenissen.
    En dan het moment dat je weer bezig bent met je stage met saaie ochtende dat er weinig te doen is.....
    En dan denk ik ....oh gelukkig ze doet af en toe ook nog een keer niks...ff rust.
    Is dat niet heerlijk om bij te komen van al die bijzondere ervaringen?
    En alles zog is de revue te laten passeren?
    Of is dat voor mensen op leeftiijd ;-)

    Geniet van al het goede wat daar is en over een tijdje van je nieuwe bezoek.
    hartelijke groet uit een wit en zonnig nederland (gelukkig want we hadden een paar berekoude dagen)
    Alien

  • 14 Maart 2013 - 19:56

    Alien:

    Hoi Sabine,
    heb je al gekeken of het water in de afvoer daar de andere kant op draait?? ;-)
    groetjes Alien

  • 17 Maart 2013 - 09:59

    Bianca:

    Hoi Sabine, Helemaal geweldig om je leventje daar zo te volgen...echt genieten.. !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sabine

Actief sinds 23 Aug. 2012
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 17187

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 21 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: